We wspólnym interesie

Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego była inicjatorem spotkania dotyczącego wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w naszym województwie. Zdopingowały nas do tego uwagi organizacji, które wciąż borykają się z niejasnymi przepisami i zbytnimi restrykcjami, zwłaszcza natury formalnej, ze strony oceniających projekty.

Gospodarzem spotkania, które odbyło się w czwartek, 29 stycznia 2009 r., była Wwicemarszałek Województwa Urszula Pasławska. Ze strony Urzędu Marszałkowskiego uczestniczyli w nim dyrektorzy i pracownicy departamentów EFS i ROPS oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy, sektor pozarządowy reprezentowali natomiast przedstawiciele Prezydium Rady, członkowie Podkomitetu Monitorującego PO KL oraz doradcy z Regionalnych Ośrodków EFS. Podczas spotkania podnieśliśmy kwestie niespójności w interpretacjach przepisów prawnych przez poszczególne IP/2; sposobu oceny projektów i informacji o wynikach konkursów; kryteriów strategicznych; możliwości poprawiania uchybień formalnych, a także skuteczności protestów i poziomu rezerwy finansowej na odwołania. Cześć naszych uwag, jak potrzeba stworzenia katalogu błędów formalnych, które będzie można uzupełnić na etapie oceny formalnej, została już uwzględniona w bieżącym roku, niektóre, jak umieszczanie na listach rankingowych wnioskowanych kwot przy projektach, wzbudziła wiele dylematów, część można będzie wdrożyć dopiero w roku następnym. Najważniejsze jednak, że udało nam się stworzyć przestrzeń do dyskusji.

Wspólne spotkanie zaowocowało następującymi ustaleniami:

1. stworzenie katalogu błędów formalnych możliwych do uzupełnienia na etapie oceny formalnej (taki katalog jest już zamieszczony np. w dokumentacji konkursowej WUP Poddziałania 6.1.1. - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy)

2.ujednolicenie dokumentacji konkursowych przez poszczególne IP/2

3. ujednolicenie statusu beneficjentów np. Gmina a nie Urząd Gminy przez poszczególne IP/2

4.ujednolicenie list rankingowych przez poszczególne IP/2. Standard rekomendowany to: liczba punków, kwota wnioskowana, proponowana kwota dofinansowania, informacji o liczbie projektów planowanych do dofinansowania

5. wprowadzenie do systemu oceny projektów niezależnych asesorów przez poszczególne IP/2

6. szersze konsultacje społeczne planów działań

7. nie zawężanie idei partnerstwa jedynie do partnerstw publiczno-społecznych, tak, jak ma to miejsce w priorytecie VII

8. wprowadzenie kryterium strategicznego w działaniach 6.3, 7.3 i 9.5 (projekty skierowane głównie na tereny wiejskie i miast do 25 tys mieszkańców), które premiowałoby organizacje pozarządowe.